preskoči na sadržaj

Osnovna škola Ostrog Kaštel Lukšić

Razredna nastava

 

 

 

 

 


Razredna nastava

Povijest akvarija

 

Riječ akvarij nastala je iz latinske riječi "aqua", što znači "voda", kojoj je dodana riječ "-rium", što znači "mjesto" ili "objekt", "zgrada". Kultura držanja riba seže u davnu prošlost, a započinje, najvjerojatnije, poslije velikih poplava dok se voda povlačila, a ribe ostajale zatočene u zaostalim jezercima. Ljudi su iskoristili zatečenu situaciju te ribe počeli koristiti za prehranu.

 

Vodeći se tom prirodnom pojavom, sami su počeli praviti umjetna jezerca kako bi na lakši način došli do, tada, isključivo ribe za prehranu. Povijest držanja riba u akvarijima seže do drevnih Sumerana. Oni su se bavili akvaristikom prije najmanje 4500 godina. Dokazi o držanju riba u umjetnim jezercima datiraju i iz vremena drevnog Egipta i Asirije. Vjeruje se čak da su se u Kini ljudi bavili ovim hobijem i prije 3000 godina te su bili prvi koji su s uspjehom razmnožavali ribe.

 

Stari Egipćani nisu ribe držali samo radi potreba u prehrani, nego i radi njihove svojstvene ljepote. Neke su čak smatrali svetim životinjama. Grci su prvi izradili formalnu znanstvenu klasifikaciju riba, a Aristotel (384. -322. pr.n.e.) je bio prvi koji je počeo znanstveno proučavati lokalne ribe te dokumentirati njihovu strukturu i karakteristike. To su, ujedno, i začeci buduće znanosti o ribama - ihtiologije.

U doba Rimljana su se za potrebe igara prikupljale mnoge vrste životinja pa tako i ribe. Rimski carevi su često govorili da im je važnije imati site ribe nego site robove. Ribe su posjedovali samo najbogatiji građani. Zapisi iz 950. godine prije naše ere govore o tome da su se ribe držale iz estetskih razloga. Ljudi su tada ribe držali u vanjskim jezercima, ali i u kućama u „pretečama akvarija“ tj. u vazama od kristala i porculana.

Akvarij kakvog otprilike danas poznajemo prvi se put pojavljuje u Japanu oko 1500. godine te u Kini nešto ranije. Kinezi su ih počeli uzgajati i križati još 960. godine za vrijeme dinastije Sung i to isključivo zbog njihove ljepote te radi držanja u ukrasnim jezercima.

Prve akvarijske ribice koje su proputovale svijet bile su zlatne ribice koje su došlo do Engleske pri kraju 17. stoljeća (vjeruje se kako je to bila 1691. godina), a zatim su putovale prema Portugalu u 18. stoljeću. Nakon toga su se počele širiti cijelom Europom. Godine 1850. ukrasne su ribe stigle i do Novoga svijeta, u New York, gdje su postale senzacija. Ubrzo je i tamo uslijedilo otvaranje javnih akvarija, kao što su Woods Hole Oceanographic Institute (1885.) i Scripps Institution of Oceanography (1903.), a 1888. godine u Marylandu je otvorena i prva trgovina ukrasnih riba.

Najvažnije otkriće za akvaristiku je otkriće iz 1774. godine kada je otkriveno da biljke daju kisik i da ribe umiru kada potroše kisik. Kemičara Priestley i njemački zoolog Johann Matthaeus Bechstein prvi su spoznali odnos temperature, kisika i filtracije. Na taj je način Bechstein položio kamen temeljac akvaristike i teraristike kakve danas poznajemo. Vodeći se njihovim spoznajama, prvi takav akvarij napravio je Robert Warrington koji je staklenu strukturu uokvirio željeznom armaturom, na dno stavio šljunak, posadio biljke koje su osiguravale kisik te naselio akvarij puževima koji su služili kao „komunalci“, a njihova jajašca kao izvor hrane za ribe, te tako stvorio krug života.

Riječ akvarij prvi je puta opisana kao: Umjetni rezervoar vode napunjen životinjama i rastućim biljem raspoređenim u omjerima i proporcijama u kojima jednako napreduju, uređenim tako da pružaju užitak gledanja.

Riba klaun

 

Riba klaun biolozima i akvaristima je poznata pod nazivom Amphiprion percula, dok ju djeca često nazivaju "Nemo" po crtanom filmu u kojem se pojavljuje. Svoje ime ova živopisna riba može zahvaliti kombinaciji boja koje zaista podsjećaju na klauna. Tijelo ove ribice žarke je narančaste boje s tri vertikalne, crno obrubljene bijele pruge.

 

Jedinke ove vrste riba mogu doseći maksimalnu duljinu od osam centimetara. Među mužjacima i ženkama postoje razlike pa su tako ženke čak dva do tri puta veće od mužjaka.

 

Za ribe klaune u prirodi stare desetak godina smatra se da su imale dug život i da su dosegle duboku starost, dok one u akvarijima mogu poživjeti čak osam godina duže.

Proučavajući ribe klaune znanstvenici su došli do vrlo zanimljivih otkrića vezanih uz način života ove male zajednice riba u vlasuljama. Izuzetno je interesantno, primjerice, da sve ribice na svijet dolaze kao mužjaci. Kad jednom nađu svoju vlasulju-domaćina najvjerojatnije će tamo zateći još nekoliko jedinki ove vrste.Najveća ribica u skupini promijenit će spol u ženski i postati dominantnom ženkom, dok će sljedeća po veličini preuzeti ulogu dominantnog mužjaka.

Ribe klauni žive u vlasuljama, a prvi kontakt između mlade ribice i vlasulje-domaćina potiče stvaranje karakteristične obojenosti ribe klauna, a istovremeno i proizvodnju zaštitnog sluzavog omotača oko tijela ribice.

Upravo taj omotač omogućuje simbiozu između ribe klauna i vlasulje, pri čemu vlasulja ribici pruža učinkovitu zaštitu od predatora, dok ribica jede ostatke vlasuljine hrane i tako ju zauzvrat čisti. Uz to, naglašena teritorijalnost i agresija ribe klauna prema drugim organizmima odvraća od vlasulje moguće napadače i predatore.

Koraljni su grebeni jedno od najugroženijih staništa na svijetu. To su vrlo kompleksni sustavi, te i najmanja promjena nekog od ekoloških čimbenika - temperature, svjetlosti, zasićenja kisikom - mogu imati golem utjecaj na ovu vrlo osjetljivu ravnotežu. Stoga se gotovo svi stanovnici ovih staništa smatraju ugroženim vrstama. Tako je i skupina riba klauna nedavno dospjela na tu listu.

Ozbiljnu prijetnju opstanku ove vrste predstavljaju i sakupljači akvarijskih ribica. Ribe klauni su zahvalne akvarijske ribice jer se dobro prilagođavaju na život u akvariju i dugo žive, a uz to su jako atraktivne.

 

IZVOR:http://www.skole.hr
 


eDnevnik

Slikovni rezultat za e dnevnik za roditelje

Učitavanje RSS feeda je završilo s greškom: 404
03.09.2021. 11:05
POČETAK I ORGANIZACIJA NASTAVE ŠKOLSKE GODINE 2021./2022.
ORGANIZACIJA NASTAVE Raspored razreda po smjenama: A SMJENA: 1.a,c   2.a   3.a,c  4.a   6. a, b, c   8.a,b,c B SMJENA 1.b   2.b, c   3.b   4.b, c   5. a,b,c    7.a,b,c PRVI NASTAVNI DAN Ponedjeljak, 6. rujna 2021.god.   Učenici  1. razreda  neće imati   svečanu priredbu. Učenike i jednog roditelja učiteljica će dočekati u predvorju škole, i to prema sljedećem rasporedu:  1.a, c  u 15.00 sati 1.b u 09.00 sati   Molimo roditelje učenika prvih razreda da učenici ponesu školske torbe. Učenici od  2.  do  8. razreda  imat će nastavu (sat razrednika i tri sata prema rasporedu) prema sljedećem rasporedu: SMJENA B PRIJEPODNE U 8,00 h (2.b,c 3.b ,4.b,c 5.a,b,c,7.a,b,c) SMJENA A POSLIJEPODNE U 14,00 h (2.a,3.a, c.4.a, 6.a,b,c,8.a,b,c) Učenici PRO u školu dolaze u 9,00 sati Učenici će u školu  ulaziti na tri ulaza: GLAVNI ULAZ  – ulaze učenici od 1.- 4. razreda ISTOČNI ULAZ  – ulaze učenici 7. i 8. razreda JUŽNI ULAZ (KROZ ŠKOLSKI BOTANIČKI VRT)  – ulaze učenici  5. i 6. razreda Učenici od 5. do 8. razreda trebaju prvog dana nastave u školu doći sa svojom maskom. Molimo učenike da u školu dolaze najranije 15 minuta prije početka nastave i drže propisanih uputa sve dok ne uđu u svoje učionice. Svi učenici prvi nastavni dan u školu trebaju doći sa školskim torbama radi preuzimanja udžbenika.  OD DRUGOG NASTAVNOG DANA,  utorak, 7. rujna 2021.,  nastava će se odvijati u smjenama, u skladu s uputama koje slijede u nastavku ove obavijesti. OPĆE UPUTE O RADU ŠKOLE Odraslim osobama nije dozvoljen ulazak bez maske. Zabranjen je ulaz osobama koje su bolesne ili u samoizolaciji. U školu učenici dolaze sami ili u pratnji 1 roditelja/skrbnika koji ne smije ulaziti u školu, već dijete predaje/preuzima na ulazu. U slučaju povišene temperature (37,3°C i veća) učenici ne smiju dolaziti u školu, već se roditelji trebaju javiti ravnatelju i / ili razredniku te liječniku obiteljske medicine radi odluke o testiranju i liječenju djeteta. ULAZ U ŠKOLU Učenici u školu ulaze po dolasku u vremenu od 7.45 do 8.00 sati u jutarnjoj smjeni te od 13.45 do 14.00 u poslijepodnevnoj smjeni, bez zadržavanja u školskom dvorištu  te se odmah upućuju u svoju učionicu u kojoj ih dočekuje učitelj s kojim po rasporedu imaju 1. školski sat. Nakon ulaska potrebno je odmah dezinficirati ruke. U školu će učenici ulaziti prema rasporedu navedenom u tablici. KRETANJE PO HODNICIMA I RASPORED RAZREDA PO UČIONICAMA Učenici pojedinog razrednog odjela cijelo vrijeme nastave borave u istoj učionici prema sljedećem rasporedu: PRIZEMLJE – 5. I 6. RAZREDI NA KATU – 7. I 8. RAZRED Nakon ulaska u školu, učenici se kreću desnom stranom hodnika jedni iza drugih, nikako u grupi.  Odlazak u WC je moguć pojedinačno, i to u WC na katu na kojem su učenici smješteni. Ako se dogodi da je više učenika na hodniku, moraju održavati fizičku distancu. U školi nećemo organizirati dostavu marende. Učenici trebaju sa sobom ponijeti svoju marendu i piće (po mogućnosti vodu) od kuće. Poželjno je da učenici sa sobom donesu dovoljno vode kako bi se spriječilo prekomjerno korištenje zajedničkih prostorija (WC). Preporuka je da učenici za svoje potrebe u torbi imaju vlažne i papirnate maramice. MODEL NASTAVE I SATNICA U našoj Školi nastava će se odvijati prema  Modelu A , odnosno redovita nastava u prostorijama škole, uz poštivanje fizičkog razmaka. Učenici od 1. do 4. razreda na nastavu ne trebaju dolaziti s maskama. Učenici od 5. do 8. i predmetni učitelji nosit će maske tijekom cijelog boravka u školi. Nastavni sat traje 45 minuta. Tijekom malog odmora učenici borave u svojim učionicama, a veliki odmor učenici provode ili u učionici, ili izlaze u dvorište u pratnji učitelja prema različitom rasporedu za razrednu i predmetnu nastavu. U predmetnoj nastavi u pratnji učenika na odmoru je učitelj koji je s učenicima imao 2. školski sat u prijepodnevnoj smjeni, tj. 3.školski sat u poslijepodnevnoj smjeni prema rasporedu.   PRIJEVOZ UČENIKA Učenici  koji koriste školski prijevoz (neovisno o uzrastu!),  MORAJU  nositi maske u autobusu. Učenici  uvijek sjede na istom mjestu, a raspored će imati i prijevoznik (vozač). Sretan i uspješan početak godine žele vam ravnateljica i djelatnici škole .

31.08.2021. 19:17
UPUTE ZA SPRJEČAVANJE I SUZBIJANJE EPIDEMIJE BOLESTI COVID-19 VEZANO UZ RAD PREDŠKOLSKIH USTANOVA, OSNOVNIH I SREDNJIH ŠKOLA U ŠKOLSKOJ GODINI 2021./2022.


26.08.2021. 12:57
OBAVIJEST VEZANA ZA UČENIKE/UČENICE KOJI U ŠKOLSKOJ GODINI 2021./2022. KREĆU U 1. RAZRED OSNOVNE ŠKOLE OSTROG
Poštovani roditelji/skrbnici,   o raspodjeli učenica i učenika u odjeljenja prvog razreda OŠ OSTROG (odjeljenje a, b ili c), roditelje/skrbnike učenika će obavijestiti Stručna služba škole, telefonskim pozivom sa svim potrebnim informacijama, sljedeći tjedan, u srijedu i četvrtak,  1. i 2. rujna 2021. godine .

11.07.2021. 21:24
UDŽBENICI ŠKOLSKE GODINE 2021./2022.
Poštovani roditelji/skrbnici, Zakonom o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu (Narodne novine, 116/2018.) propisano je da su sredstva za nabavu udžbenika za učenike osnovnih škola osigurana u proračunu Republike Hrvatske. Međutim, sredstva za nabavku drugih obrazovnih materijala( radne bilježnice, zbirke, atlasi, likovne mape, kutije s radnim materijalima) nisu osigurana iz državnog proračuna.  Stoga je Grad Kaštela 8.lipnja 2021.g. donio Odluku o financiranju nabave radnih bilježnica i radnih materijala za učenike osnovnih škola na području Grada Kaštela u kojoj se navodi da će „financirati nabavu radnih bilježnica za osnovne i izborne nastavne predmete, mape za likovni odgoj te radne kutije iz predmeta biologije, kemije, fizike i tehničke kulture za nastavnu godinu 2021./2022.“, uz zbirke zadataka iz matematike tamo gdje nema predviđenih radnih bilježnica. Dakle,  većinu drugih obrazovnih materijala, koji su potrebni za redovan rad u nastavi, financirat će Grad Kaštela  tako da  će učenike dodatni obrazovni materijali, zajedno  s udžbenicima, čekati u rujnu na klupama. Međutim, dio drugih obrazovnih materijala koji su potrebni za redovan rad u nastavi, kao što su atlas, zbirke zadataka, nastavni listići i slično, trebat će kupiti roditelji.  

02.07.2021. 14:37
PODJELA SVJEDODŽBI
    Poštovane učenice i učenici, podjela svjedodžbi održat će se u srijedu 7.srpnja 2021. A smjena u 8 sati   B smjena u 9 sati   Svim učenicima želimo vesele i opuštene ljetne praznike, a učenicima osmih razreda uspješan upis u srednju školu!

CMS za škole logo
Osnovna škola Ostrog Kaštel Lukšić / Put Sv. Lovre 2, HR-21215 Kaštel Lukšić / www.os-ostrog-kastelluksic.skole.hr / os-ostrog@os-ostrog.hr
preskoči na navigaciju